loading...

سلامت و سبك زندگي

سلامت و سبك زندگي

بازدید : 201
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

يكي از مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه ميزان ابتلا به اختلال اضطرابي و افسردگي درسلامت افراد مبتلا به هايپرهيدروسيس (تعريق بيش از حد)، بالاتر از حد متوسط است. سلامتيسم يكي از مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه ميزان ابتلا به اختلال اضطرابي و افسردگي در افراد مبتلا به هايپرهيدروسيس (تعريق بيش از حد)، بالاتر از حد متوسط است.


گزارشي از اين مطالعه در Journal of the American Academy of Dermatology منتشر شده است. براساس اين مطالعه، تقريبا ۲۱ درصد از افراد مبتلا به هايپرهيدروسيس به اختلال اضطرابي و ۲۷ درصد آن‌ها نيز به افسردگي مبتلا هستند. اين درحالي است كه ميزان ابتلا به اين مشكلات روان‌شناختي در بيماران ديگر، به‌ترتيب ۷.۵ و ۱۰ درصد است.


البته اين يافته‌ها اثبات نمي‌كنند كه هايپرهيدروسيس مستقيما باعث ابتلا به بيماري‌هاي روان‌شناختي از بين رفتن سلامت مي‌شود. در برخي از موارد، تعريق بيش از حد مي‌تواند بخشي از اختلال اضطرابي باشد. در اين مطالعه، بيش از ۲ هزار نفر از بيماران مورد بررسي قرار گرفتند و همه آنان به پرسش‌نامه‌هايي درباره افسردگي و اختلال اضطرابي منتشر پاسخ دادند.


يافته‌هاي نهايي نشان دادند كه ميزان ابتلا به افسردگي و اختلال اضطرابي در ميان متبلايان به هايپرهيدروسيس واقعا بيشتر از ديگران است و حتي خطر ابتلا به اين مشكلات روان‌شناختي در افرادي كه با تعريق شديدتري مواجه هستند، بيشتر هم مي‌شود.

بازدید : 255
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

خوشبختي، چيزي است كه خود ما مي‌توانيم به سادگي آن را به دست بياوريم و لازمه به دست آوردن خوشبختي و سلامت ، برطرف كردن موانعِ سر راه آن مانند استرس، افكار منفي، ماندن در گذشته و انتظارات غيرواقع‌بينانه است. سلامتيسم ما انسان‌ها با تمام تفاوت‌هاي‌مان،‌ اهداف مشتركي را هم در زندگي دنبال مي‌كنيم. خوش‌بختي، يكي از همين اهداف مشترك است. صرف نظر از راه‌هاي متفاوتي كه براي دستيابي به خوش‌بختي انتخاب مي‌كنيم، موانع مختلفي هم بر سر راه‌مان قرار مي‌گيرند.


در عصري كه تنها اشتغال و افزايش بهره‌وري به هر قيمت اهميت دارند،‌ كليد اصلي براي رسيدن به خوش‌بختي، حذف كردن همين موانع مزاحم از زندگي است. فكر كردن مداوم به گذشته احساس شرمندگي و نااميدي نسبت به گذشته، شخصيت امروزي شما را هم تحت تاثير خودش قرار مي‌دهد. با اين‌حال، ‌وقتي كه مستقيما بر زمان حال تمركز مي‌كنيد، احساسات و توانايي‌هاي شما فقط به كسب خوش‌بختي در لحظه حال محدود مي‌شوند.


بنابراين، نگاه دائمي به گذشته را كنار بگذاريد و خوش‌بختي و سلامت در لحظه حال فكر كنيد. انتظارات غيرواقع‌بينانه يكي از بزرگ‌ترين درس‌هاي بزرگسالي، يادگيري مديريت انتظارات است. ترديدي نيست كه در نظر گرفتن انتظارات معقول و واقع‌بينانه براي رسيدن به موفقيت در زندگي ضرورت دارد. با اين‌حال، كنار گذاشتن انتظارات غيرواقع‌بينانه از خود و ديگران، به شما كمك مي‌كند تا احساس نااميدي، شكست و بدبختي را تجربه نكنيد. خوش‌بختي واقعي زماني معنا پيدا مي‌كند كه انتظار نتايج دقيق را كنار بگذاريد و با ذهن باز با جهان پيرامون خودتان مواجه شويد. احساس شادي دروني وقتي نمايان مي‌شود كه پيش‌فرض‌هاي ثابت خودتان را فراموش كنيد و امكان‌هاي متفاوت را بپذيريد.


توجه بيش از حد به نظر ديگران آيا دائما به اين فكر مي‌كنيد كه مردم درباره شما چه نظري دارند؟ رها شدن از شرّ اين فكر، يكي از كليدهاي حياتي براي دستيابي به احساس شادي و خوش‌بختي و سلامت در زندگي است. بنابراين، به‌جاي اين‌كه خودتان را از چشم ديگران ببينيد، روي انرژي دروني خودتان تمركز كنيد. فكر كردن دائمي به نظر مردم، به شما اجازه نمي‌دهد كه رفتار آزادانه‌اي داشته باشيد. اگر به تصميم‌هاي خودتان افتخار كنيد، ديگر به مُهر تاييد مردم نيازي نخواهيد داشت. انرژي‌اي كه هر روز براي نگراني درباره نظر مردم صرف مي‌كنيد، شما را براي ادامه مسير زندگي‌تان خسته مي‌كند.


ترس از افزايش سن و پيري از تبليغ‌هاي عمومي در سطح شهرها گرفته تا اينستاگرام و فيس‌بوك، ما با پيام‌هايي مواجه مي‌شويم كه پيري را نامطلوب توصيف مي‌كنند. درنتيجه، بسياري از ما حتي از پيري طبيعي هم مي‌ترسيم و نمي‌توانيم پايان دوران جواني را تصور كنيم. با اين‌حال، همه ما پير مي‌شويم و هيچ راه فراري هم نداريم. هيچ معجزه‌اي وجود ندارد كه شرايط بدن و سلامت ما را به دهه ۲۰ سالگي برگرداند. خوش‌بختي واقعي وقتي پديد مي‌آيد كه اين واقعيت‌ها را بپذيريد و قبول كنيد كه پيري هم يكي از بخش‌هاي طبيعي زندگي است.


منفي‌نگري منفي‌نگري، يكي از چالش‌هاي اساسي در جهان امروزي ما است كه پيامدهاي منفي و مخربي دارد. اگر ما همواره به نيمه خالي ليوان توجه كنيم، جهان خودمان را هم براساس همين تصور خواهيم ساخت. بنابراين، ذهن خودتان را عادت بدهيد به اين‌كه نيمه پُر ليوان را هم ببيند. وقتي كه دائما از اصطلاحات منفي‌نگرانه براي بيان احساسات و وضعيت خودتان استفاده مي‌كنيد، احساس خوش‌بختي را از بين مي‌بريد. استرس كمي استرس مي‌تواند محرك مثبتي باشد و حتي به ما انگيزه بدهد.


با اين‌حال، استرس شديد كه با علائم جسماني و رواني مختلفي همراه است، قطعا هم عملكردهاي ما را دچار اختلال مي‌كند و هم احساس خوش‌بختي را در ما از بين مي‌برد. وقتي كه سطح هورمون استرس (كورتيزول) بيش از حد بالا برود، مشكلاتي مانند التهاب، افزايش وزن و بيماري‌هاي قلبي را تجربه خواهيم كرد. استرس زياد در درازمدت حتي مي‌تواند ما را به افسردگي مبتلا كند. ياد گرفتن عذرخواهي پذيرش مسئوليت همه انتخاب‌ها در طول زندگي، يكي از رازهاي دستيابي به خوش‌بختي واقعي است. وقتي كه مسئوليت اشتباهات خودمان را نمي‌پذيريم و از ديگران عذرخواهي نمي‌كنيم، دائما خودمان را مورد قضاوت قرار مي‌دهيم يا تحقير مي‌كنيم. درحالي كه عذرخواهي، يكي از بهترين راه‌ها براي پذيرش مسئوليت همه رفتارهاي اشتباه در مقابل ديگران است. اين نكته مهم، توانايي ايجاد تغيير در زندگي را به شما ياد مي‌دهد و احساس خوش‌بختي را در شما تقويت مي‌كند.

بازدید : 217
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

آيا مي‌دانيد كه نوع صبحانه مي‌تواند بر سلامت و شخصيت ما و نحوه رفتارمان با ديگران هم تاثير بگذارد؟ صبحانه‌هاي حاوي كربوهيدرات زياد،‌ هم تحمل‌پذيري ما را كاهش مي‌دهند و هم ما را از نظر رفتاري در وضعيت تهاجمي‌تر و پرخاش‌گرانه قرار مي‌دهند. سلامتيسم همه ما مي‌دانيم كه صبحانه، مهم‌ترين وعده غذايي در طي روز است و نقش حياتي و مهمي در پايدار نگه داشتن سطح انرژي و قواي تمركز بر عهده دارد.


با اين‌حال، ‌يكي از مطالعات اخير نشان مي‌دهد كه صبحانه مي‌تواند بر سلامت و شخصيت ما و نحوه رفتارمان با ديگران هم تاثير بگذارد. گزارشي از اين مطالعه در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است. محققان دانشگاه لوبك آلمان مي‌گويند كه صبحانه‌هاي حاوي كربوهيدرات زياد،‌ هم تحمل‌پذيري ما را كاهش مي‌دهند و هم ما را از نظر رفتاري و سلامت در وضعيت تهاجمي‌تر و پرخاش‌گرانه قرار مي‌دهند. آنان در اين مطالعه، ويژگي‌هاي صبحانه ۸۷ نفر را مورد بررسي قرار دادند و بعد از آنان خواستند كه در بازي اولتيماتوم (ultimatum game) شركت كنند. در اين بازي، مقداري پول به همسر يا دوست شما داده مي‌شود و بعد او بايد تصميم بگيرد كه چه مقدار از پول را با شما شريك شود.


افرادي كه اين بازي را مي‌پذيرند،‌ درنهايت مقداري پول به دست مي‌آورند و افرادي كه تمايلي به شركت در آن نشان نمي‌دهند،‌ هيچ چيزي عايدشان نمي‌شود. اگرچه در اين نظريه بازي همه بايد پيشنهاد را قبول كنند (چون پاي مقداري پول در ميان است)، اما واقعيت چيز ديگري را نمايان مي‌كند. يافته‌هاي محققان نشان مي‌دهد ۷۶ درصد از افرادي كه صبحانه حاوي كربوهيدرات كم مي‌خورند، پيشنهاد اين بازي را مي‌پذيرند، درحالي كه فقط ۴۷ درصد از افرادي كه صبحانه حاوي كربوهيدرات زياد مصرف مي‌كنند، به اين بازي رضايت مي‌دهند.


به‌طور كلي افرادي كه صبحانه كم‌كربوهيدرات مي‌خورند،‌ تمايل دارند كه سطح پروتئين مصرفي را افزايش بدهند و خود اين تصميم هم سطح هورمون دوپامين را در بدن بالا مي‌برد. نمونه‌هاي خون نشان مي‌دهند كه افزايش سطح دوپامين در بدن اين افراد، با بروز رفتارهاي سخاوتمندانه همبستگي دارد. علاوه بر اين، مصرف كربوهيدرات كمتر در صبحانه مي‌تواند عقلانيت را به‌جاي پرخاش‌گري بنشاند.


مسئولان مطالعه براساس اين يافته‌ها مدعي هستند كه سطح مواد مغذي موجود در خوراكي‌ها،‌ »شديدا بر تصميم‌هاي اجتماعي ما تاثير مي‌گذارد». آنان مي‌گويند: «نتايج ما نقش مواد غذايي را كاملا روشن مي‌كنند. ما با اين نتايج، چشم‌انداز تازه‌اي به‌سوي مشكلاتي مانند رفتارهاي ضداجتماعي و مشكل جهاني فعلي (يعني فقر تغذيه‌‌اي) باز مي‌كنيم».

بازدید : 204
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

متعهد بودن به همسر در زندگي مشترك موفق و شاد مي‌تواند روحيه افراد را تقويت كند و احساس سلامت و خوش‌بختي را در آنان افزايش بدهد. به علاوه، يك زندگي شاد و موفق مي‌تواند سطح استرس را هم در طول زندگي در بدن زوج‌ها پايين بياورد.


محققان دانشگاه ميسوري مي‌گويند كه ازدواج شاد و موفق، ‌يكي از كليدهاي دستيابي به سلامت مطلوب است. يافته‌هاي آنان نشان مي‌دهند كه افراد متاهل عموما از نظر سلامت جسماني و سلامت رواني نسبت به افراد مجرد (حتي مطلقه يا بيوه) وضعيت بهتري دارند. آنان در مطالعه اخيرشان، وضعيت ۷۰۰ زوج را براي مدتي بيشتر از ۲۰ سال مورد پيگيري قرار دادند و متوجه شدند كه سلامت هر زوج در تمامي مراحل زندگي مشترك مي‌تواند تحت تاثير همه تعاملات منفي و مثبت قرار بگيرد. به نظر محققان دانشگاه ميسوري، افرادي كه ازدواج شاد و موفقي را تجربه كرده‌اند، از سلامت بهتري در دوره‌هاي سالمندي برخوردار خواهند بود. متعهد بودن به همسر در زندگي مشترك موفق و شاد مي‌تواند روحيه افراد را تقويت كند و احساس خوش‌بختي را در آنان افزايش بدهد.


به علاوه، يك زندگي شاد و موفق مي‌تواند سطح استرس را هم در طول زندگي در بدن زوج‌ها پايين بياورد. از طرف ديگر، سالمنداني كه از نظر سلامت جسماني رو به ضعف و زوال مي‌روند هم مي‌توانند از اصلاح زندگي مشترك خودشان براي بهره‌مند شدن از فوايد ازدواج كمك بگيرند.


درواقع،‌ داشتن رابطه مشترك موفق در سالمندان مبتلا به بيماري‌هاي مزمن، مي‌تواند بخش مهمي از برنامه درماني آنان را تشكيل بدهد. به‌علاوه، درك مسائل مربوط به سلامتي همسر و داشتن اطلاعات كافي براي مديريت آن‌ها در خانه مي‌تواند سلامتي هر دو زوج را تقويت كند.

بازدید : 179
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

يكي از راه‌هاي ارتقا سلامت در تمامي افراد، پيروي از يك برنامه غذايي مناسبِ سن و جنس است. مثلا آقايان مي توانند براي حفظ و ارتقاي سلامتي خود، خوراكي‌هايي مانند شكلات تلخ، آلبالو، گيلاس يا حتي زنجبيل را در برنامه غذايي خود بگنجانند.


دكتر لزلي بونچي (متخصص تغذيه در Pittsburgh Steelers) مي‌گويد كه گوشت قرمز بدون چربي، يكي از بهترين مواد غذايي براي سلامت مردان است. با اين‌حال، استيك‌هاي چرب همراه با سيب‌زميني سرخ‌كرده نمي‌توانند گزينه مناسبي براي مردان باشند. تكه‌هاي بدون چربي گوشت گوسفند يا گوساله،‌ سرشار از پروتئين هستند و فقط كمي بيشتر از سينه مرغ چربي دارند.


گوشت قرمز،‌ منبع خوبي هم براي دريافت يكي از اسيدهاي آمينه مهم به‌نام لوسئين است كه در عضله‌سازي به بدن كمك مي‌كند. در ادامه با ديگر خوراكي‌هاي مناسب و مفيد براي آقايان آشنا مي‌شويم. گيلاس و آلبالو يكي از بهترين گزينه‌ها براي تسكين درد عضله‌ها، آب آلبالو و گيلاس است. دكتر بونچي مي‌گويد كه مردان در زمان ورزش بايد هميشه از گيلاس يا آلبالو استفاده كنند. رنگدانه‌هاي موجود در گيلاس و آلبالو، اثرات ضدالتهابي بعضي از داروها را شبيه‌سازي مي‌كنند و عوارض جانبي هم ندارند. شكلات تلخ شكلات تلخ، يكي از خوراكي‌هايي است كه جريان خون را تقويت مي‌كند.


فلاونول‌هاي موجود در شكلات تلخ مي‌توانند سطح كلسترول بد خون را كاهش بدهند، نقش موثري در تقويت گردش خون ايفا كنند و فشار خون را هم در وضعيت عادي نگه دارند. مرداني كه جريان خون ضعيفي دارند، ‌بيشتر به اختلال نعوظ مبتلا مي‌شوند. بنابراين، مصرف شكلات تلخ مي‌تواند از اين منظر هم براي مردان مفيد باشد.


آووكادو آووكادو، ميوه‌ خاصي است كه چربي زيادي دارد،‌ اما چربي از نوع خوب آن. چربي‌هاي غيراشباع تك‌زنجيره‌اي موجود در آووكادو، يكي از بهترين تركيبات براي پايين آوردن كلسترول تام خون و كلسترول بد خون (LDL) هستند. روغن زيتون و مغزهاي خام نيز چربي‌هاي مفيد براي سلامت را به بدن مي‌رسانند. ماهي‌هاي چرب ماهي‌هاي چرب مانند سالمون، ساردين و قزل‌آلا، منبع عالي‌اي براي دريافت چربي‌هاي سالم محسوب مي‌شوند. اسيدهاي چرب امگا-۳ كه به مقدار زيادي در اين ماهي‌ها وجود دارند،‌ از بدن در مقابل ابتلا به بيماري‌هاي قلبي محافظت مي‌كنند. مصرف ماهي به اندازه ۲ بار در هفته مي‌تواند شانس مرگ بر اثر بيماري‌هاي قلبي را كاهش بدهد.


زنجبيل تكه‌هاي اين گياه تُند و جذاب،‌ معمولا در غذاهايي مانند سوشي يا در انواع غذاهاي آسيايي به كار مي‌روند. زنجبيل مي‌تواند التهاب را در سطح بدن كاهش بدهد و در شرايط استرس‌زا و سخت به كمك ما بيايد. محققان مي‌گويند كه مصرف زنجبيل به‌طور منظم مي‌تواند درد ناشي از آسيب‌هاي عضلاني را كاهش بدهد. ماست و شير ماست و شير هم منبع خوبي براي دريافت لوسئين هستند كه نقش مهمي در عضله‌سازي براي بدن ايفا مي‌كند. دكتر بونچي به مردان توصيه مي‌كنند كه همواره از ماست يوناني استفاده كنند.


اين ماست‌ها سرشار از پروتئين، پتاسيم و باكتري‌هاي مفيد هستند كه سلامت روده را حفظ مي‌كنند. موز موز، بيشتر از هر چيزي به خاطر پتاسيم زيادش مورد توجه متخصصان قرار مي‌گيرد. دريافت پتاسيم هم براي انقباض عضله‌ها و هم براي سلامت استخواني مردان ضروري است. علاوه بر اين، پتاسيم به تنظيم فشار خون هم كمك مي‌كند. دريافت پتاسيم به‌اندازه كافي و كاهش مصرف سديم، فشار خون را به سطح مطلوب مي‌رساند. پسته پسته، يكي از بهترين مغزهاي خام است كه پروتئين، فيبر و زينك دارد، و جايگزين سالمي براي خوراكي‌هاي مضر و ناسالم محسوب مي‌شود. پسته حاوي استرول‌هاي گياهي است كه مي‌توانند سطح كلسترول خون را تنظيم كنند. باز كردن پوسته پسته و خوردن آن، شما را از خوراكي‌هاي ناسالم دور نگه مي‌دارد و نمي‌گذارد كه كالري اضافي دريافت كنيد.

تعداد صفحات : 1

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 15
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 2
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 75
  • بازدید سال : 93
  • بازدید کلی : 7716
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه